در سال گذشته و با برنامه ریزی های انجام شده در نیروگاه شهید سلیمی نکا بیش از 2 هزار و یکصدنفر از اقشار مختلف جامعه با سختی های فرایند تولید در نیروگاه ها و شیوه های مدیریت مصرف برق آشنا شدند.
سیدمیثم عمادی رئیس اداره روابط عمومی شرکت مدیریت تولید برق نکا با اعلام این خبر افزود:
آشنایی مردم با دشواریهای فرایند تولیدبرق و تلاش برای نهادینه سازی فرهنگ بهینه مصرف انرژی را دو رویکرد مهم روابط عمومی در برگزاری بازدیدها و حضور در مراکز آموزشی عنوان کرد و گفت: برق کالایی ارزشمند است که با هزینه بسیار زیاد و با سختکوشی کارکنان نیروگاهها در شرایط آب و هوایی گرم تابستان، سرمای زمستان و با سختی و هزینه بسیار تولید میشود ولی متأسفانه در کشور ما متوسط مصرف انرژی در مقایسه با سایر کشورها بسیار بالاست و برای جلوگیری از اتلاف سرمایه های ملی به موازات نیروگاه سازی، ضرورت فرهنگ سازی برای اصلاح الگوی مصرف به شدت احساس میشود.
وی برگزاری بازدید و حضور در مراکز آموزشی را دو مسیر کارساز برای افزایش تعامل با آینده سازان جامعه و نشان دادن سختی فرایند تولیدبرق و آموزش راهکارهای مدیریت مصرف دانست و افزود: ما سعی کردهایم در حد توان و امکانات خود، زمینه بازدید از نیروگاه را برای مراکز علمی، مدارس، نهادها و سازمانها و اقشار مختلف فراهم سازیم تا در کنار نشان دادن خدمات و تلاشهای بیوقفه کارکنان نیروگاه برای تولید پایدار انرژی و تأمین آسایش مردم، بتوانیم ضرورت و راهکارهای مدیریت مصرف را برای آحاد مردم جامعه تبیین نماییم.
در همین راستا سال گذشته بیش از 1480 نفر از گروههای دانش آموزی، دانشجویی، نهادها، دستگاههای اجرایی، اقشار و خانوادههای کارکنان در قالب 61 گروه از نیروگاه بازدید کردند.
عمادی همچنین از مدارس و مراکز آموزشی به عنوان بهترین بستر برای فرهنگ سازی و آموزش مدیریت مصرف یاد کرد و گفت: کودکان و نوجوانان از قدرت یادگیری و آموزشپذیری بالایی برخوردار هستند و میتوانند به عنوان سفیران مصرف بهینه برق در خانواده ایفای نقش نمایند و این فرهنگ را به سایر اعضای خانواده و نیز به نسلهای آینده منتقل کنند، لذا آموزش و پرورش بدلیل مهیا بودن بستر آموزش و در اختیار داشتن شمار زیادی معلم و متعلم، باید ترویج فرهنگ بهینه مصارف انرژی را با جدیت بیشتری در دستور کار خود قرار دهد.
وی ادامه داد: در همین راستا با توجه به کثرت تقاضای بازدید و عدم امکان پذیرش همه درخواستها بویژه تقاضای حضور دانشآموزان مقاطع ابتدایی و متوسطه اول در نیروگاه، پس از انجام هماهنگی های لازم در 14 مدرسه و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرهای مازندران حضور یافتیم و ضمن پخش مستند و کلیپ هایی در خصوص معرفی نیروگاه، فرایند سخت تولید برق و زحمات کارکنان صنعت برق حرارتی برای تولیدبرق و تأمین نیاز مشترکان شبکه، بر ضرورت و اهمیت مصرف درست تأکید و راهکارهای مدیریت مصرف برق به خصوص در ساعات اوج مصرف را برای بیش از 600 نفر از دانش آموزان و مدیران و معلمان تشریح نمودیم.